2013. március 4., hétfő

2013 paprika és paradicsom fajtái.

Új reményekkel a tavasz elé.

Egy év szünet után újra kezdődik a kerti idény.
Miután az elmúlt évet nem nevezhetem kertészetileg túl sikeresnek, annál nagyobb reményekkel vágok bele az idei kerti szezonba.

Elterveztem, hogy melyek lesznek a maradó növényfajták, és miket fogok kihagyni.

A paradicsomok maradnak továbbra is az állandó helyükön. Sokan állítják, hogy a paradicsom szereti a saját kigőzölgését, és sokáig termeszthető ugyanazon a helyen, nem lép fel több betegség és talajuntság. Nekem 7. éve lesz ugyanazon a helyen és nem tapasztaltam semmi káros jelenséget. Semmivel nem volt több betegség, mint a kontrollnak máshová ültetett néhány tőnél, vagy mások kertjében.
Annyi változás lesz, hogy a tőtávolságot a szellőzés miatt kicsit megnövelem 40-ről 60 cm-re.
A többi növény a vetésforgó szerint új helyre kerül.
(Az idei fajtajegyzék itt elérhető letöltésre is)
Sok újfajta növény nem lesz, általában maradok a bevált fajtáknál.

Paradicsom

megjegyzés
  Tő
megjegyzés
San Marzano Lungo
nagy
5
San Marzano Vesuvio 2
kicsi
5
Principe Borghese
fürtös
5
Kerek
nagy
4
Lugas F1
4
Korall
nagy fürtös
3
Fekete Black Prince
fekete kumato
Ribizli fürtös
kicsi fürtös

Paprika

Keszthelyi
fehér
9
Start
6
fehér
Kosszarvú
zöld édes
3
Rekord
erős
6
Duna
csípmentes zöld
?
nincs mag
Csipke
enyhén csípős
3
Ceruza
erős vékony
6
Bikaszarv piros
hosszú édes
3
Faludi
új
6
Zöld, kúpos, csípős
Kapia
nagy édes
3
Keceli 
piros kúpos
3
Kocsolai
piros kúpos hosszú
3
Cseresznye piros
6
Cseresznye sárga
6
Macska
méreg
3

Spanyol tőr

Bogyiszlói

édes

fehér

3

6




A többi magok: gyökérzöldségek, kabakosok, káposztafélék....





Legkorábban a zeller (Alabástrom) palántanevelését kezdtem, mert ennek kell a legtöbb idő. Január 20-án vetettem el a magokat és már elég szép kis növénykéim vannak.
 A paradicsomok és paprikák február 06-n kerültek földbe.





Elsőnek a paradicsomok bújtak ki, majd a saját magból vetett paprikák, végül a bolti magos paprikák és a padlizsán.
A vetés módjáról itt írtam korábban.
Lassan elérik a tűzdelési méretett.
Hogy miért kell tűzdelni, és hogyan, arról itt írtam.

Nagyon vigyázzunk a palántanevelés során a túlzott öntözés és a nagy meleg kerülésére. Az előbbi a palántadőlés betegség, a meleg pedig a megnyúlás egyik okozója.
A palántadőlésről és megelőzéséről itt írtam.

Szabadföldben elvetettem 03-03-án az első csapat zöldborsót. (Zsuzsi fajta).
Dugdostam új, zöldnek való hagymát is. A hagymákról itt írtam.
A hagymákat ilyenkor, amikor még fagyok várhatók, ne dugjuk el, csak azokat, amiket megeszünk zölden. Fagy hatására a dughagymák nagy részénél szárképződés és magtermesztés indul be, így ezeket nem tudjuk tárolásra vöröshagymának felhasználni. Több részletet a hagymákról innen tudhatunk meg.


( Az írásokban ezután azokról a témákról, melyekről korábban részletesen írtam, az ismétlések elkerülése miatt utalni fogok. A vastagon, kékkel szedett aláhúzott, "itt írtam" (kurzort rajta tartva villogó) szövegrészre kattintva megnyílik a teljes idézett cikk.)
Tehát most már lessük a hőmérőt és várjuk a tavaszt.
Mindenkinek sikeres kertészkedést kívánok:

7 megjegyzés:

  1. Sok sikert az idei évhez! Olvastam már vetésforgó ajánlását is a paradicsomnál, de örülök hogy neked bevált az ugyanoda vetés is. Én is kipróbálom, mert tavaly elég jó helyük volt.

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm! Ennyi idő alatt különösebb gond nélkül termett a paradicsom. Ez nekem elég bizonyíték, hogy így is lehet termeszteni. Főleg azoknak jó ez, akiknek kicsi a kertjük.

    VálaszTörlés
  3. Olyan jó, hogy újra itt vagy közöttünk, nagyon örülök neki. Szeretem a kertedet nézegetni, olvasgatni az írásaidat. Nagyon sokat tanultam belőlük.

    VálaszTörlés
  4. Csatlakozom az örömködőkhöz, jó újra olvasni Téged!

    VálaszTörlés
  5. Most tanultam nálad a hagymákról, már elakartam duggatni, de akkor a tanácsodra még várok pár napot. Pár zöldnek valót még novemberben duggattam,hajt is szépen.
    Érdekes, én a Zsuzsi borsót később szoktam ültetni, előbb korai garai és rajnai törpe játszik nálam. De még ezzel is el vagyok maradva....
    Kíváncsian várom további beszámolóidat! Eszter

    VálaszTörlés
  6. Én is vetettem Rajnait, de mivel kicsi a kert több fajtának, így ez az egy fajta maradt Most meg azért vetettem el, mert így hamarabb felszabadul a helye a másodtermesztésre. A Rajnait, még ennél is korábban vetettem. Volt úgy, hogy január végén.

    VálaszTörlés