2010. február 12., péntek

Paprika és paradicsom korai palántanevelése

Paprika és paradicsom korai palántanevelése, fóliás, vagy növényházi termesztésre.


2010-02-11.
Kísérletet hajtok végre paprika és paradicsom beáztatott magjának elvetésével.

Tavaly az előcsíráztatott magok egy részével nem volt szerencsém. Egyrész nem volt lehetőségem a magok folyamatos felügyeletére, a nedvesség és hőmérséklet szabályozására, majd a csíranövények épségben való átültetésére. Így nem volt teljesen sikeres ez a módszer számomra.
Ebben az évben azt a módszert alkalmazom, hogy a magokat 24 órára csalánlében áztatva megduzzasztom. A magok megfelelő nedvességet szívnak magukba.
Paprikából a következőket vetettem: Csipke, Kofa (zöld, csípős), Duna, Szentesi fehér kosszarvú (zöld, édes). Paradicsomból Marmandot, ami korai fajta, de a kis növényházamba elég 2 tő.

2010-02-12.
Ezután a magokat külön edényekbe, 4 rész virágföld, 1 rész duzzasztott perlit és kevés kovaföld keverékéből álló földbe vetem el.

A földet elő kell melegíteni, hiszen a hideg földben a magok nem fejlődnek. A megduzzadt mag a hideg földben elnyálkásodik.
A paprikának a csírázáshoz általában 22-25 fok hőmérsékletre van szüksége. Azonban 3-4 napig, ha eléri a hőmérséklet a 30 fokot, a csírázási folyamat hamarabb lejátszódik.
A cserépbe helyezett magokat fél cm vastagon földdel fedem le, és megfelelően tömörítem. A földnek a maghoz való tömörítése segíti a kelést, mert a mag jobban átveszi a talaj nedvességét, és kiszorul mellőle a levegő.
Az edényeket jellel látom el. Erre a célra műanyag kávékavaró pálcákat használok, melyek több évig felhasználhatóak. (jelenleg 3000 Ft/1000 db árról van ismeretem)
Tálcába helyezve a cserepeket a tetejüket kb 30 fokos vízzel permetezem, hogy kellően átnedvesedjen, míg a tálcát ugyanezzel felöntöm.

Az edényeket tálcástól, egy zacskóba helyezem, hogy megóvjam a gyors kiszáradástól, és így melegebb is lesz a zacskóban. Lezárni nem szabad, mert szellőzésre szükség van.

A magoknak kelésig fényre nincs szükségük, így bárhol elhelyezhetők, ahol legalább a 22 fokot biztosítani lehet. Én a radiátorhoz közel egy asztalra tettem.

Várom az eredményt. 

3 megjegyzés:

  1. Nagyon jó ez a módszer is, de és csak annyit alkalmaztam, hogy egy kis kupába vagy valami ilyesmibe tettem egy kis vizet és abba beletettem a magokat.Amikor kicsírázott elültettem egy cserépbe és amikor már nagyobb kiültetem a földbe.Semmi vegyszer semmi ilyesmi.Aki megteheti próbálja ki ezt a módszert is és a másikat is.Sikerrel fog járni mind a kettővel.

    VálaszTörlés
  2. Én nem mertem addig várni, hogy csírázzanak. Attól félek, befullad a vízben a mag. Biztosan többet kell rá figyelni. Az előcsíráztatást sokan javasolják, így biztosan lehet már látni, melyik mag csíraképes. Neked mennyi idő alatt csíráznak ki?

    VálaszTörlés