2010. március 28., vasárnap

Március, a javából.

Ezen a héten a tavasz sok arcát megmutatta.

Volt gyönyörű napsütés, borult, felhős idő, erős szél, eső, majd újra ezek váltakoztak. Ma délelőtt napsütés, most újra borul.

A héten amikor jó meleg volt, kivittem a palántákat a növényházba. ott harminc fok fölött volt a hőmérséklet nappal, így ki kellett nyitni az ajtókat. Éjjelre 13 fokra hült le a levegő. A lakásban már hűvös volt a palántáknak. Két paradicsom kidőlt a hideg földben. Friss földet tettem a tövére, még megvannak. Péntek este meg újra beköltöztettem a házba őket, mert lehülés jött. A zellereket és fűszerpaprikákat kint hagytam. A bazsalikomok is szépek. A hajtások végét már csipkedjük főzni, így legalább még bokrosodnak is. lassan lehet újabb csapatot vetni.

Paprikák, paradicsomok a lakásban. Jobbra, alul a bazsalikom.
A csoportos vetés tálcájából kiültettem a növényeket. Lett egy sor pasztinák, ezek szabadba kerültek, a répák az üvegházba. A sárgarépa Párizsi vásár (Budapesti Kertimag Delikát sorozata) nevű, apró, kerek, mint egy retek.

Felül a növényházi, alul a saláta palánták.

A hagymák között az ősszel elszórt saláták közül egy adagot felszedtem, és sorba palántáztam őket.
A salátát palántázáskor nem szabad mélyen ültetni. Szinte billegjen, mert nem fejesedik, ha mélyen ültetjük. Melegben ültessük, hogy locsolás után fel tudjon száradni. Lehetőleg a levelét ne érje víz.
A saláta elé vetettem egy sor hónapos retket, közé karalábé és tépősaláta (Lollo Rosso) magját kevertem. A saláta védi majd a retket, karalábét a földibolha ellen. De arra is figyelni kell, hogy a retkek talaja mindíg nedves legyen. A földibolha a nedvességet sem szereti. A retket amúgyis öntözni kell rendszeresen, kis adagokkal. A ritka, nagy adag víztől felreped. A trágyás földet sem bírja.

Az üres sorokba körömvirág magot szórtam, ami jó lesz rovarcsalogatónak, a virágja teának, krémnek. Ahol útban van, meg zöldtrágya lesz. Vetettem kaprot is, csak úgy egyszerűen szórva a magját. Jó lesz védőnövénynek is. Egy ágyás végébe pedig metélőpetrezselymet vetettem. Zöldnek jobban szeretjük a normál levelű fajtát, nem pedig a mohafodrozatút. De nem a mohafodrozatút, hanem a simát. A gyökérpetrezselyem zöldje is felhasználható.

A virágos kertben pedig teljes pompályukban virítanak a hagymás virágok. A krókuszok sajnos szinte két nap alatt elnyitottak. A szél elfektette őket.


 A kertbe megjött a visszajáró gólya is, csak nem volt kéznél a gépem. De a fácánokat elkaptam. :) Érdekes, bent, lakott területen, házak között így megvannak már évek óta.

6 megjegyzés:

  1. Elismerése, ez egy gazdag kis birodalom! A körömvirágok a tavalyi helyen nálam már kelnek.

    VálaszTörlés
  2. Szia:)
    Gratulálok az eddigiekhez !

    Szeretnék kérdezni valamit. Kicsit türelmetlen voltam és már márc. elején földbe tettem a paradicsommagokat, úgyhogy mostanára már jókora palántáim lettek. Üvegházam nincs. Szabad földbe ugye csak vmikor májusban érdemes kitenni őket? Addig hagyjam ugyanígy az ablakban a palántázó ládában?

    Köszi!

    VálaszTörlés
  3. Kedves Ahama! Mekkora az a jókora. Én is vetettem január végén, de azok még nem túl nagyok. A növekedést úgy tudod visszafogni, hogy fényt kapjanak, de lehetőleg ne legyen meleg rájuk, 15-17 fok elég. Az öntözést meg főleg fogd vissza. Hetente egyszer, és csak alul, tálcába. én ezeket a korai palántákat már éjszakára is kitettem a növényházba. Ott éjjelre 10 fokig lecsökken a hőmérséklet. De ez nem árt. Ha sűrűn vannak, feltételezem, hogy külön poharakba tűzdeled szét, akkor ritkább térállásra rakással is csökkenthető a nyurgulás. Szabadföldbe, ha nincs tul nagyon hideg, akkor egy részét április 20 körül ki lehet ültetni. Ekkor a palánták megerősödve várják az esetleges májusi fagyokat, és mindenképpenkorábban teremnek, mint a májusi kiültetésűek. Ez a korai kiültetés eléggé elterjedt gyakorlat. Ha valamilyen fagykár érné, a pótlására még van, ami nem lett kiültetve.

    VálaszTörlés
  4. Köszönöm szépen a válaszod :).
    Ez az első próbálkozásom a palántázással, nem olyan régen van még meg a kertünk. Egy balkonládába tettem őket, úgyhogy vsz túl sűrűn lehetnek. Tényleg felnyurgultak, kb 30 centisek, a palántadőléstől való félelmemben nem tűzdeltem szét őket.
    Akkor várok még 3 hetet és mehetnek ki, addig edzem őket hűvösebb helyen és kevesebb vízzel.

    Szép Húsvétot kívánok !

    VálaszTörlés
  5. Én is kívánok neked kellemes ünnepet!

    VálaszTörlés
  6. Ha lehet egy hozzászólásom a paradicsompalántákhoz - miszerint a paradicsompalántákat már ki is lehet ültetni, végleges helyükre amikor a borsósor eléri a 20-25 cm-es magasságot. (A borsó mint előnövény szerepel a területen, és sorba van vetve.) Így megvédi a paradicsompalántákat, illetve közvetlen a nitorgénfelvétel helye is. Zömöt, és erőteljes szárakat kapunk.
    Arra azonban figyelemmel kell lenni, hogy a palántákról már ebben a korban is le kell szedni azokat a leveleket, melyek a földhöz közel vannak!
    KM

    VálaszTörlés